Monday, December 27, 2010

26 Disember 2010.

Tarikh : 26 Disember 2010.
Masa : 4pm.
Laman : Ladang Sawit Blok 10 Felda semenchu.
Team : Kawan & Icam.
Pikat : Si Garau (BB)
Jentera :Yamaha Cup Trek Kebun.

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua kaki-kaki pikat seluruh Malaysia atau mungkin diseluruh dunia..hehe...

Arini plan melaman memang dah dirancang sejak 3 hari yang lepas.pada sebelah pagi,sahabat kawan Sharul & Sontet dari Tiram berkunjung kelaman Semenchu.tapi apakan daya BH kurang galak sebelah pagi..masing-masing pulang tangan kosong(leh cuba lagi..hehehe...)

Sebelah petang pulak,Kawan ngan Icam je yang try-try ronda dalam kebun ni...keluar rumah lingkungan kol 4 petang...ronda punya ronda,semua pelusuk laman target BH tetap membisu...dah naik jem panas motor trek kwn ni...hehehe...

last-last sampai le kat laman Blok 10 ni,ade le 4 ekor BH berpadu suara...masing-masing dengar suara BH ni..boleh le tahan wat lepas-lepas gian melaman...Icam gi kejar BH suara kategori kasar le jugak.kawan cuba himpit BH suara sedang tinggi berhampiran pokok durian ni....






Tapi ape yang Kawan sempat buat cuma patahkan pelepah je...BH dah lari jauh main seberang paya...dalam 10 minit BH main semakin jauh,kawan pindah laman belah kiri ade Bh suara sedang lembut je bunyinye(mesti BH yang soleh ni...hehehe)try je la....



Kawan himpit selang 3 pokok sawit.persiapkan racik dan letak Si Garau slow-slow,terus selubung ngan mafla...Si Garau start wat keje bila dengar BH mengasak dari tadi...dalam 5 minit BH dah sampai kat pelepah pokok anggar..Sigarau menguku senafas disambut BH menguku...BH tak tahan terus terjun sebelah Si Garau.Alamak...tak terjun kat racik pulak...takpe,bagi Si Garau training belaga dulu...Masing-masing menguku tak ingat,tapi BH macam takut-takat nak tampar Si garau...muda kot...(kawan ckap dalam hati..)Si Garau kasi penampar sulung BH terus tersadung kaki mata racik yang first....Alhamdulillah...tergantung jua......

inilah hasilnya....


Pandangan Kiri....


Pandangan Kanan....


Pandangan Atas...


Dalam pukul 6.40pm kawan persiapkan alatan dan bergegas pulang kerumah memandangkan cuaca semakin gelap dan laman ni agak jauh sikit....sekian untuk tatapan sahabat semua untuk kali ni.....

Wassalam.....

Monday, December 20, 2010

20 Disember 2010.

Tarikh : 20 Disember 2010.
Masa : 4.30pm.
Laman : Ladang Sawit Blok 22 & 25 Felda Semenchu.
Team : kawan dan Icam.
Jentera : Yamaha Cup trek kebun.
Pikat : Si garau(BB) & Si Manggis(BBB)

Salam semua sahabat-sahabat melaman....
Arini baru le kwn berkesempatan nak melaman memandangkan cuaca agak baik,kalau tak memang ujan je petang2 ni...hehehe...

dalam tengahari tadi Icam tepon Kawan mengajak melaman..dia cakap "cuaca cantik ni,jangan lepaskan peluang..."kawan pun balas le.."canteeeekkkk....jadiii...."

Dalam kol 4.30pm kawan bergegas gi umah Icam,dia ngah masukkan pikatnye dalam cetok..plan petang ni try ronda-ronda g laman yang sebelum ni agak-agak sedap telinga mendengar suara BHnye...

LAMAN 1.

ladang sawit blok 25 ni ambil masa lebih kurang 15 minit,itupun dah abis laju da moto trek kawan ni...hehehe....sampai laman ade le 2 3 BH bunyi..tu pun macam malu-malu je suaranye...try jela kata Icam...kawan amik laman belah atas kejar BH suara kasar...Siap-siap racik turunkan Si Manggis...BH terus membisu selama 15 minit.tadi punye le mcm galak sikit...simpan alatan,pindah laman lain pulak....

LAMAN 2.




Berentikan moto,suara BH senyap lagi...dalam 10 minit baru le ade BH idaman suara sedang ade tarik akar sikit dok selang je kat jalan depan...Icam soh kawan himpit,sebelum ni Icam pernah himpit,tapi taknak jatuh laman...Icam nak himpit BH SJ kat jalan belah atas...seingat kawan,ade dalam sebulan tak g laman ni,tp semaknye dah tinggi..nasib baik kawan bawak Si garau,dapat le men pelepah...tak tau le Garau boleh cepat on ke tak sebab baru je baik sakit mata aritu..



BH ni asyik asak dan menguku je dari tadi,nasib le Si Garau pun cepat on...sedap sikit ati tuannye...hehehe....BH ni terbang g seberang paya pulak....takpe,sabo le menanti...dalam 10 minit BH melambung selang 3 pokok sawit..menguku tak ingat...Si garau asak dan selang..tau-tau BH dah sampai pucuk sawit anggar..Garau kasi menguku senafas,BH jatuh kat laman racik...BH menguku sambil melangkah dengan harapan dapat menampar Si garau.rupe-rupenye racik dah sangkut dulu..alhamdulillah....

Inilah hasilnye....


Pandangan kanan(masih muda remaja ni...hehehe...)



Pandangan Kiri.



Pandangan Atas.




Dalam kol 6.40pm Kawan ngan Icam beransur pulang...Icam pun senyum je,dapat SJ idaman dia....sekian untuk kali ni...

Wassalam....

Sunday, December 19, 2010

kunjungan kerumah otai...

Tarikh : 18 Disember 2010.
Masa : 5pm.
Tempat : Tiram,Johor.
Team : Kawan & Faiz.
Jentera : Proton Waja.

Salam semua member mikat...

kawan update blog kali ni bukan menceritakan bab-bab melaman..tapi ade berkaitan ngan terkukur...kunjungan kali kedua kerumah Otai Sharul @ Along di Tiram....dalam kol 5pm kawan dah bergerak dari rumah.dijangkakan sampai kat Tiram dalam lingkungan kol 6pm.tp apakan daya,jalan jem le pulak....last-last sampai Tiram pukul 6.30pm... Sambil-sambil berbual,dapatlah kawan serba sedikit ilmu tentang terkukur...disebabkan kawan masih terlalu baru dalam bidang ni,jd nasihat dan pengalaman dari orang lama memang amat-amat kawan hargai...

ni adalah logo blog bro Sharul...(hehehe...lawo tuuu...)



dalam keadaan cuaca yang hujan renyai-renyai,borak punya borak,sharul@Along keluarkan sangkar yang kawan pun 1st time nengok....

bentuknye ala-ala tempayan...(memang berseni buatannye...)



ni pulak bahagian atas(pintu pun kat atas jugak...)



Bro Saharul mengajak kawan ke rumah sorang sahabat berdekatan namanye Santet(betul ke kawan eja namanye ni??hehehe...)untuk lihat pikat lama Bro Sharul ni.... ni serba sedikit aksi Pikat Lama ni,namanye GB....

video

setelah kembali semula kerumah Bro Sharul,beliau menyajikan mee soto..(ppeehhhh...kene pulak time2 ujan ni memang asyiiiikkkk....)

lebih kurang kol 8.30pm kawan minta diri dulu disebabkan Bro Sharul dan 5 sahabat yang lain akan bergerak ke Kedah untuk menyertai pertandingan burung di Thailand..Semoga mendapat tempat atas burung yang dibawa...

akhir sekali,Bro Sharul menghadiahkan kawan seekor BH sebagai tanda kenang-kenangan...akan kawan jaga sampai meletup..hehe...insyaallah...





Terima kasih kepada Bro Sharul,keluarganye dan sahabat yang lain atas layanan,sajian dan perkongsian pengalaman ngan kawan... semoga persahabatan ni akan kekal sampai bila-bila.....insyaallah.....wassalam....

Sunday, December 5, 2010

5 Disember 2010

Tarikh : 5 Disember 2010.
Masa : 7am.
Laman : Kg. Baru Sungai Mas,Kota Tinggi.
Team : Kawan & Icam.
Pikat : Si BM (BB).
Jentera : Proton Waja.

Salam semua sahabat-sahabat pikat....
setelah sekian lama kawan tak menapau,akhirnye arini terlepas gian sudahhhh...hehehe....maklum le musim sewah dan lap-lap mengganggu kegalakkan BH..


setelah puas meronda laman kat sekitar-sekitar sini,BH masih malu-malu nak bunyi.Kawan try ajak Icam melaman kat luar sikit.mana la tau BH galak kat tempat orang... Dengan mata masih kuyu-kuyu lepas rewang jemputan kat blok kwn malam td,kawan dan Icam gagahkan jugak melaman pg ni memandangkan cuaca agak baik..jangan lepaskan peluang ni....

kol 7 pagi kawan sampai kat umah Icam,dia dah dok stanby kat depan umah dia...beli roti wat alas perut kat laman nanti,kawan bergegas ke laman yg dah lame kawan tak kunjung ni...




LAMAN 1.

perjalanan amik masa dalam 20 minit..sampai laman,BH dah rancak manggil.apelagi,terus masing-masing carik laman.sebelum ni laman sini ade BH Guk 2 gagap 4x dan BH suara sedang ade tarik akar sikit..masih ade lagi BH ni rupenye...Icam himpit BH sedang td.Kawan cuba nasib himpit BH guk 2 gagap ni...



persiapkan laman,pacak Si BM..Si BM terus menekan-menekan....semangat betul BM pg ni...dipendekkan cite,dalam 15 minit BH Guk 2 ni berpindah-pindah anggar,akhirnye sampai kat anggar pokok durian sebelah laman.Si BM kasi mguku senafas..BH taknak terjun lagi..Guk 2 ni terkenal ngan celirnye...takpe..tggu punye tunggu,sampai seko lagi BH(tak tau permainan mcmmane...hehehe..)tau-tau terus terjun kat laman.. menguku-menguku dan sepak-menyepak lebih kurang kaki dah sangkut racik...betul-betul liar ni,ekor semua tanggal berbelit ngan racik...

inilah hasilnye....

pandangan atas


pandangan tepi



video

LAMAN 2.

jam dah menunjukkan kol 9am..BH guk 2 tadi dah main jauh,cuba lagi kawan himpit...



kat laman 2 ni kawan tunggu sampai 9.30am..BH dah semakin tak galak lepas angin mula bertiup...nampaknye kawan terpaksa mengemas alatan sebab kene rewang lagi arini...walaupun BH yang tak kenalpasti permainannye,dapat le jugak melepaskan gian melaman ni...hehehe...alhamdulillah....

wassalam....

Friday, November 12, 2010

toloooonggg...toloonggg......

salam semua sahabat-sahabat....

lame jugak rasenye kawan tak update blog ni...maklum le musim sewah ni....pada kali ni kawan nak mintak tolong dari sahaabat-sahabat semua untuk berkongsi pendapat,petua dan tunjuk ajar pada kawan yang masih baru ni.....masalah ni terjadi pada BB dan BH dalam ladung kawan....lihatlah gambar dibawah.....




Si Garau pun kene.....



antara BH dalam ladung kawan....

seandainye sahabat-sahabat semua ade pengalaman untuk mengubati gigitan agas dan cara menghindarkan agas tolong le kawan ni.....dah buntu jugak ni...hehehe.....segala kerjasama dan tunjuk ajar dari sahabat-sahabat semua,kawan dahulukan dengan jutaan terima kasih....

wassalam....

Monday, October 18, 2010

17 oktober 2010

Tarikh : 17 Oktober 2010.
Masa : 2ptg.
Laman : belakang rumah jek....
Team : Kawan & Cikgu Shahrir.
Jentera : selipar jepun.

Menghilangkan kebosanan....

Salam semua sahabat-sahabat mikat....

Arini macam biase,BH Terkukur masih mogok lagi...tak berape nak galak..angin pun dah makin kuat sikit keadaannye...tak dapat melaman terkukur....adoooiiii....

Dalam kol 2 petang,Cikgu Shahrir berkunjung kerumah kawan sambil-sambil mengasah ilmu wat cetok...tengah dok syok berborak,ade le BH Merbok dok berlawan bunyi kat belakang umah kawan...Cikgu Shahrir balik umah dia sekejap,nak amik pikat merbok...tak tahan katanye dengo BH merbok ni asyik berkerak jek.....hehehe...

ini le rupe pikat Cikgu Shahrir...hensem bukan??ekor togel...hehehe....




dapat laman yang sesuai,Cikgu Shahrir naikkan jebak dan sangkutkan kat atas pokok sukun...wahhhh....baru sangkut je,dah start enjin pikat ni...boleh tahan......berkerak-berkerak je dia....tup tup BH dah sampai kat laman sukun ni....asyik berpindah-pindah dahan je BH ni...taknak jugak hinggap dahan jebak ni....lebih kurang 10 minit,BH hinggap jugak kat dahan jebak....pikat cikgu Shahrir berkerak lagi sambil menggelengkan kepala....hehehe...macam ni rupenye bila merbok nak berlaga agaknye.....ni la first time kawan mikat merbok....

last-last tappppp.....jebak dipijak BH....apelagi,Cikgu Shahrir terus dapatkan BH idaman beliau ni....

Inilah hasilnye......

senyum lebar nampakkk....




kawan pun tak pandai nak nengok fizikal merbok ni....Cikgu Shahrir terus masukkan dalam ganjut....Sekian untuk arini...Wassalam......

Tuesday, September 28, 2010

cetok...

Salam semua sahabat-sahabat....Arini kawan update blog simple jek.Kawan masukkan gambo cetok yang kawan try-try buat.Ntah jadi ape ntah......HEHEHE....























Mungkin ade pandangan atau tunjuk ajar dari sahabat-sahabat semua yang Otai membuat cetok...(agak-agak ade market tak??hehehe..)
Sekian Wassalam.....

Friday, September 24, 2010

24 September 2010.

Si Punai Dalam kenangan.....

Salam dan selamat sejahtera kepada semua sahabat-sahabat...



pagi Jumaat ni perasaan kawan ade macam-macam...
Sila lihat gambar dibawah....(sedih-sedih.....)







MARAH...
Marah kat musang kot.....

SEDIH...
Sedih bila nengok bulu bertaburan dan nengok kaki Si Punai....

MENYESAL....
Menyesal pada kelalaian diri sendiri....tak nengok betul-betul semua BB dah bawak masuk rumah ke belum....

Pada malam kejadian semasa kawan ngah syok nengok TV kat rumah,terdengar BH dalam ladung berterbangan,kawan amik lampu suluh try nengok ape yang ade,biasenye kucing jiran sebelah yang selalu kacau BH kawan nak tido...sekali ternampak le pulak Si Musang kat atas ladung kawan..kawan try le halau.ingatkan dah lari jauh dah...

masa pagi ni,masa kawan nak bubuh sekoi ngan air kat BB dalam rumah,ternampak le tempat sangkut sangkar layang kosong 1..rupenye Si Punai kawan lupa nak masukkan dari petang semalam...ati dah tak sedap dah ni....bukak je pintu,sangkar layang dah tinggal bulu dan kaki jek....adeeehhhh....nampaknye kurang le ahli keluarga sekor....sedih yang amat ni.Memang suspek Si Musang malam tadi ni....camne nak tangkap musang ek wahai sahabat-sahabat semua??kawan nak ikat kaki dia dok atas sangkar layang...nak jadikan pikat....hehehe.....

sekian...
Wassalam.......

Monday, September 20, 2010

Pertama kali bersua..

Tarikh : 17 September 2010(Jumaat)
Team : kawan ngan Zaid.

Assalamualaikum & Selamat Sejahtera kepada semua sahabat-sahabat.....

Memandangkan waktu sekarang ni BH tak berapa galak kat tempat kawan,kawan amik keputusan nak berkunjung kerumah Otai Bro Najib Tumang di Skudai-Pontian...sebelum ni kami asyik berhubung melalui telefon,mesej & chat sahaja,sekali-sekala teringin gak nak bersua muka...hehehe...


Bas melintang kat tengah jalan kat depan tu....



kawan ngan Zaid gerak dari rumah selepas Jumaat,mungkin anggaran dalam kol 3.30 @ 4pm dah sampai...tapi apakan daya,musim perayaan lagi...jalan jem...adeehhhh...lenguh kaki kawan...hahaha...lagi 1 sebab lambat sampai,2X terlajak simpang...(nama je dok johor,jalan pun kawan tak ingat...hehehe..)2X jugak Bro Najib Tumang call kawan,takut tersesat katanye..tapi memang pun.....hahaha...

setibanya Kawan kat umah Bro Najib Tumang,Kawan disambut mesra oleh beliau serta Pikat kat sangkar layang....(tak berenti dia punye bunyi woooo....)pertemuan Kawan ngan Bro Najib Tumang disaji ngan kuih-kuih raya & Kopi o(marvellous....)walaupun pertama kali bersua muka,tapi kami berborak macam dah kenal lama...tak hairan la Bro Najib Tumang ni ramai kenalan dari kalangan otai-otai & orang baru macam kawan sebab beliau sangat-sangat peramah & ade je perkongsian pengalaman nak diborak....

teruja bila tengok.....


sambil berborak-borak,Bro Najib Tumang berkongsi cerita tentang koleksi terkukur.Dari cetok,racik,labu serta sangkar layang semuanye berseni dengan pelbagai bentuk....kagum-kagum.....

Perbualan yang 2 1/2jam bagaikan tak terasa hingga nak menjelang maghrib dah...hehehe....Akhir sekali kawan mengucapkan terima kasih tak terhingga kepada Bro Najib Tumang terana sudi meluangkan masa semata-mata untuk kunjungan Kawan & Zaid...Tidak dilupa terima kasih sekali lagi atas cenderamata(Tumang) yang sememangnye cun..hehe...(sayang nak dipacak kat tanah ni....)



Kawan mohon maaf pada Bro Najib Tumang sekiranye ade terkasar bahasa,terlebih gurau,termakan & terminum sepanjang kunjungan kawan haraplah dimaafkan serta dihalalkan....Semoga Persahabatan ini akan kekal sampai bila-bila...insyaallah....

Wassalam.....

Tuesday, September 14, 2010

14 September 2010.

IT'S COMING BACK!!!!!!.....

Tarikh : 14 September 2010.
Jam : 7am.
Laman : laman sawit blok 6 Felda Semenchu.
Team : kawan & Zaid.
Jentera : yamaha cup trek kebun & Honda Wave.
Pikat : Si Garau & Si Lentik.

Assalamualaikum & Salam Sejahtera semua sahabat-sahabat...Salam Lebaran lagi wat semua umat Islam tak kira dimana sahaja...

Hari ni hari ke-5 kita menyambut Hari Raya Aidilfitri..Suasana Raya masih terasa...Suasana nak melaman pun dah terasa balik...hehehe...ape taknye,BB kat umah kawan dah mengajak kelaman je...lagi pulak member kawan sorang ni Si Zaid dah gigil nak melaman...hahaha...dah lama tak melaman sejak berhijrah ke KL katanye...

LAMAN 1.




Kawan ajak zaid melaman kat blok 6,biasanye pagi-pagi BH galak sikit kat area ni....perjalanan amik masa dalam 15 minit dari umah kawan..sampai je laman,BH dah start riuh...Zaid try himpit BH suara sedang,kawan pulak cuba himpit BH suara sedang tinggi kat belah atas...



kawan tengah syok-syok repair laman,ade family ayam hutan nampak kawan...apelagi riuh rendah dibuatnye...takpe la,kawan teruskan jugak wat laman...siap pacak racik,pacak Si Lentik kat tanah...arini main laman tanah pulak le sambil bagi Si Lentik ni makan-makan tanah...



Kedengaran BH dah menguku-menguku kat laman bawah tempat Zaid main...mesti ngah sengih-sengih je dia time ni...hehehe....tempat kawan dah naik kering tekak Si Lentik manggil...BH taknak datang jenguk....tiba-tiba HP kawan bunyi mesej...."BH gagap 3X dah tapau...."(dari Zaid le tu...)kawan jugak xde rezeki laman 1 ni....kemas alatan dengan niat nak tuka laman....amik gambo BH yang Zaid tapau tadi...


Pandangan kiri....

Pandangan kanan....

Pandangan atas....


LAMAN 2.

kawan ngan Zaid g seberang paya,tadi dengar BH tak putus-putus bunyi...tunggu 10 minit,BH senyap....start moto lagi sambil dengar-dengar suara BH....Kawan ngan Zaid naik hairan,tadi BH punye la riuh...sekarang sunyi sepi pulak...yang kedengaran cuma ayam hutan berkokok...



Ronda-ronda tapi masih takde tindakbalas dari BH-BH idaman ni....Last-last sekali masa kawan ngan zaid nak menuruni bukit,ternampak le satu makhluk ngah meratah mangsanye....mula-mula ingatka BH ngah cari makan kat atas jalan...semakin dekat makhluk ni cuba membawa mangsanya...tapi tak berdaya,dilepaskan ditempat kejadian ni....



Inilah keadaan mangsanya....(sedih-sedih....)









Segala kekusutan kenapa BH sunyi sepi kini terjawab sudah...dengan perasaan yang sedih ngan hiba kawan ngan Zaid terus pulang kerumah pada pukul 10am.Apakan daya sudah lumrah dunia...Kepada sahabat-sahabat semua,Hati-hati waktu sekarang ni....SEWAH DAH KEMBALIIII.......

Sekian untuk hari ini....
Wassalam.....