Saturday, May 29, 2010

29 mei 2010

tarikh : 29 mei 2010
tempat : ladang sawit blok 6 felda semenchu
team : kawan & icam
jentera : yamaha cup trek kebun.
pikat : si punai & si tua(pikat icam)

salam sume kaki pikat.....






arini dalam kepala nak balik umah awal sikit...dari bandar kota tinggi tepat jam 3pm..jam 3.40pm sampai umah..nengok cuaca macam tak mengizinkan ni..mendung semacam..sekali-sekala petir...pikat pun kecut je kat umah...terus ujan turun lebat betul...apelagi,kawan pn landing le kat sofa...upenye xsampai setengah jam ujan da berenti.siap ade matahari lagi..kuasa tuhan....

nengok tanah lembap jek..kawan telefon icam,nak main selaman ke?icam cakap on je...kol 4.30pm kawan amik icam kat umah,plan arini memang nak cari laman baru...masuk trek kebun sawit,berenti dengar BH...sunyi...start moto lagi,berenti...sunyi lagi.....

last-last sampai le kat sawit blok 6 ni...nengok jam da dekat kol 6..lame betul meronda ni..hehe...ade le dengo BH agak sedap telinga kawan dengar...icam g kejar selang tongkat belah atas bukit,kawan g kejar BH guk 2 bawah paya..

siap pasang racik,keluarkan si punai...sambil pujuk si punai ni...bunyi rajin-rajin tau...cuaca sejuk ni,takut punai ni malas bunyi pulak..maklum le pikat baru lagi....BH guk 2 ni xberenti-berenti menekan dari tadi..si punai sahut kendur jek...sampai le BH melambung...betul-betul atas anggar depan si punai....

Si punai keluarkan selang sambil menguku...BH tak tahan terus turun tanah...wahhh...kaki pukul BH ni..bulu muda,ekor pulak banyak yang patah...terus je meluru kat punai..terus tarik kaki.tak sempat nak belasah si punai...alhamdulillah...BH ke-3 punai bunuh....

inilah hasilnye....

pandangan kiri

pandangan kanan

pandangan atas

pandangan penyambut

Tuesday, May 25, 2010

25 mei 2010

tarikh:25 mei 2010
team:kawan,icam & cikgu shahrir.
jentera:yamaha cup trek kebun & kriss
pikat:si lentik,si muda & si pahang
masa:5 pm salam sume member pikat......

LAMAN 1. arini kawan blk keje sampai umh dlm kol 4.30...ati da xsabo nk mikat brung.ayik keje je manjang...ptg ni dpt main selaman dua pn jd le.... tepon cikgu shahrir,nk main laman mane arini..dia jwb,mne2 pn xkisah.memandangkan jam da dkt kol 5,kwn ajak main dekat-dekat jela..laman blok 8.. dlm kol 5pm cikgu dah sampai kat umh kwn..mntk cikgu shahrir relax jap.kwn nk amik member sorg ni,icam.

g laman ni dlm 5 hingga 10 minit je.. sampai kat laman dengo bnyi BH dulu sambil berasap sebatang...jauhnye dengo BH main..start moto try himpit sikit..BH snyp seketika,agaknye dengo bunyi moto kapcai kawan ni kot..hehe... terdengo BH belawan..byk gak BH ptg ni..masing-masing g himpit BH idaman.kawan try himpit BH suara kasar kendur ni.jd le utk lepaskan gian..

siap pasang racik,pacak si lentik,terus cari tmpt sembunyi...lentik terus menekan rapat. BH melambung terus hinggap kat anggar..menguku lebih kurang terus jatuh kat laman..btul2 dpn lentik..nguku-nguku terus tarik kaki..tak sempat kawan nk nengok aksi kompang...inilah hasilnye...kopi o je....





LAMAN 2. masukkan lentik dalam cetok,sambil-sambil dengo BH yang lain plak..ade dengo BH guk 2 kat seberang jalan..try le himpit..da jmpe laman yg agak2 ok,pacak racik & pacak lentik.kawan sembunyi belakang pokok sawit,selubung ngan mafla...

lentik start wat keje..menekan rapat lg..wahh..ade BH datang ni dalam ati kawan..harap-harap BH guk 2 yang kawan dengo td le...boleh tahan,byk selang...mmm... BH ni ni msti kuat laga ni,nmpak ekor pn dah byk patah-patah.. BH terjun terus kat sebelah lentik..pak puk pak puk...masing-masing tunjuk hero..lama gak aksi menyepak ni bejalan..

lentik da teruk gak kene bedal..masih tak sangkut lagi kat racik ni...BH terbang keluar laman..pandai gak BH ni..sambil-sambil carik makan,BH menguku..lentik terus pujuk BH masuk laman walaupun suara da kendur sikit..susah pulak BH ni nak masuk. last-last BH masuk ikut tepi pulak,menguku dan belaga lagi...hampir 5 minit,lentik menampar BH betul-betul jatuh atas racik..terus tarik kaki..alhamdulillah.. inilah hasilnya...

pandangan kiri




ekor kaki pukul



video

Tuesday, May 18, 2010

18 mei 2010



LAIN DIINGINKAN,LAIN YG DAPAT.....

tarikh:18 mei 2010
masa:5.15ptg
team: kawan & cikgu shahrir.
jentera:yamaha cup trek kebun,kriss
pikat:si punai(pikat baru)& si pahang


salam rakan-rakan mikat sume.....

arini kawan balik keje lambat sikit,ngam-ngam kol 5 sampai umah..call cikgu shahrir,nk tnye dia g mikat katne ptg ni..cikgu shahrir jwb kat blok 8.nk kejo sore kasar ade selang & gagap 2x... dengan segera kawan bersiap sume peralatan pikat,masukkan si punai dalam cetok..(saje nk mengajo si punai ni..)terus masukkan dalam bakul moto trek kebun ni....panaskan enjin lebih kurang,terus tekan gear...huhu...

dari umah kawan ke tapak laman dalam 10 minit je....sampai kat area laman,terus matikan moto...terdengo si pahang pikat cikgu shahrir melawan ngan BH kat bawah paya..kawan terus main laman kat belah atas bukit.. niat kat ati nk kejo BH idaman,tp mcm da kene bungkus je...langsung xde dengo suara..

last2 terdengo BH guk 2 ngah rancak menjerit mcm tarzan...hehe...kawan terus himpit dalam 3 pokok sawit..siapkan laman,pasak racik terus carik tempat sembunyi... si punai mula wat keje,bagus pulak arini..pacak terus bnyi...sampai 10 minit,baru le BH guk 2 ni sampai kat anggar.tp,ade BH kopi o dtg sekali..guk 2 tetap kat atas pokok anggar,xmoh turun... last2 burung spesis lain plak yg masuk laman... si tiong...aduuuhhhh....nape le ko turun kat laman..carik le mkn tmpt lain.....mmg kawan da agak,msti tarik kaki pnye si tiong ni...sah,da sangkut daaa....

dalam riuh2 tiong ni mntk tolong ngan geng-geng dia,dua-dua BH td lari pulak....kawan terpaksa la keluar leraikan racik....xde nasib arini...leh cube lain kali....

video

kawan belek2 tiong ni,kesian pulak nengok muka dia...nnt ank2 dia xde yg bg mkn...hehehe...sambil pesan kat tiong ni "doakan kawan dapat BH yg elok2 kat laman ni"terus dia terbang balik sarang dia ngan ati gembira....sekian.....

video

Sunday, May 16, 2010

16 mei 2010

KEMBALI KELAMAN BALAU....





tarikh:16 mei 2010
masa: 7am
jentera:proton persona(cikgu shahrir)
team:kawan & cikgu shahrir

pikat:si lentik & si pahang


salam semua kawan2.....
malam sebelum mikat,kawan ngan cikgu shahrir bual2 le kat kedai...sambil fikir-fikir nk main laman mane le esok...geng-geng yang lain sume kene keje..last2 wat keputusan g tanjung balau jela....dah lame tak main laman 2...target nk try2 tarik akar dan selang tongkat tahun lepas..

esoknye tepat kol 7 am cikgu shahrir dah datang kat umh kawan..dengan pantas kawan besiap..hehehe...memandangkan cuaca arini cantik,tak payah sggh kedai.beli roti je wat sapan pagi ni...hehehe...

dari rumah kawan ke tanjung balau makan masa lebih kurang 20 minit...

laman 1.
ladang pisang tanjung balau..banyak BH riuh pagi2 ni...tapi BH idaman xde dengar lagi..agaknye dah ade geng lain dapat bungkus kottttt....xpe,kawan ngan cikgu shahrir pacak le jgk pikat...si lentik kawan dah start enjin dia....merap je...sekali sekala angkat guk..BH kopi o melambung terus g dkt ngan laman...hampir setengah jam BH ni tak mau turun laman pulak..memang Bh kat sini celir sikit...sms cikgu shahrir g laman lain pulak..


laman 2.
kebun sawit ladang mados tanjung balau...ade la 15 minit dari laman 1 tadi.cikgu shahrir berentikan kete tepi jalan besar,sambil dengar2 BH..suspek idaman ade dengar ni,1 tarik akar,lg 1 ade selang nguku...kawan g carik laman rapat ngan BH selang ni..agak susah sikit nk carik laman sbb kawasan sini byk berpasir..

ngah pasang racik,si lentik dah angkat guk dalam cetok..sabo lentik...hehehe... siap laman kawan terus sembunyi belakang pangkal sawit..lentik terus wat keje..BH melambung terus datang kat anggar.sambil melawan nguku,datang pulak seko BH...2 lwn 1 le pulak...

nasib menyebelahi kawan,Bh idaman yg turun kat laman...masuk laman nguku2 terus tarik kaki....alhamdulillah....bungkus jugak arini.....inilah hasilnya.....





cikgu shahrir jgk dapat seko BH,ok le tu....jam dah dekat kol 11.30am..cuaca panas sangat...carik kedai makan,dah lapo perut ni....sekian....

Monday, May 10, 2010

09 mei 2010






laman:kebun sawit blok 8,felda semenchu
pikat:lentik
jentera:yamaha trek kebun
geng: secara solo

setelah bape bulan asyik keje je,ni baru ade peluang nk melaman..kalo x,asyik blk ptg kol 6 je...dpt le ngajo sket2 pikat baru kawan kat belakang umh member ni...arini kawan g mikat sorg2 je.zaid da g keje kat KL..cikgu shahrir lak g melaka bwk bdk2 sek lwn pitanque...

kawan mulakan jalan2 carik BH kol 7.30pg..saje je carik2 port yg agak2 ade BH yg sedap2...laman 1 berhntikan moto kapcai ni.ade le dengo BH riuh seberang paya..kawan start moto semula,himpit le sikit..ade seko BH suara sedang,tp byk selang dok lawan2 ngan 2 BH lain..buleh tahan ni....



kawan carik laman agak dekat ngan kampung BH ni...boleh le,laman kat tepi jalan je...nk wat laman kat atas jalan mmg cantik,tp takut ade moto ke,lori sawit lalu..risau gak...hehehe....

pasang lentik kat laman,kawan terus carik tempat sembunyi...baru nk pasang rokok,lentik dah merap....bagus lentik...wat keje.....lentik angkat guk sambil selang sepatah dua...kawan terdengar bunyi sayap BH datang..lentik makin rapat dia punye asak...belah mane plak BH ni hinggap???(bisik ati kawan...)

BH terus menguku atas anggar..ooo...kat pokok sebelah upenye ko hinggap eyy...tapi yg datang ni mcm bukan BH yg banyak selang je...mcm kopi o je...xpe la,janji ade main..hehe...

lentik menguku xputus2....BH tak tahan terus terjun...ngam2 kat depan lentik..ngah syok BH angguk,terus senyap...matuk2 kaki...dah kene dahhhhh....inilah hasilnye....





masukkan BH dalam ganjut...pasang racik lain...try tggu jap..memang sah bkn BH idaman nih...BH banyak selang ni dah main seberang paya belah sana pulak....xpe,lain kali leh ulang balik...

lebih kurang kol 10pg kawan dah kemas barang..dapat main selaman ok le...terpaksa balik awal sebab kat blok kawan ade jemputan kawin...lain hari leh melaman lagi...
sekiannn...