Monday, December 27, 2010

26 Disember 2010.

Tarikh : 26 Disember 2010.
Masa : 4pm.
Laman : Ladang Sawit Blok 10 Felda semenchu.
Team : Kawan & Icam.
Pikat : Si Garau (BB)
Jentera :Yamaha Cup Trek Kebun.

Assalamualaikum dan Selamat Sejahtera kepada semua kaki-kaki pikat seluruh Malaysia atau mungkin diseluruh dunia..hehe...

Arini plan melaman memang dah dirancang sejak 3 hari yang lepas.pada sebelah pagi,sahabat kawan Sharul & Sontet dari Tiram berkunjung kelaman Semenchu.tapi apakan daya BH kurang galak sebelah pagi..masing-masing pulang tangan kosong(leh cuba lagi..hehehe...)

Sebelah petang pulak,Kawan ngan Icam je yang try-try ronda dalam kebun ni...keluar rumah lingkungan kol 4 petang...ronda punya ronda,semua pelusuk laman target BH tetap membisu...dah naik jem panas motor trek kwn ni...hehehe...

last-last sampai le kat laman Blok 10 ni,ade le 4 ekor BH berpadu suara...masing-masing dengar suara BH ni..boleh le tahan wat lepas-lepas gian melaman...Icam gi kejar BH suara kategori kasar le jugak.kawan cuba himpit BH suara sedang tinggi berhampiran pokok durian ni....






Tapi ape yang Kawan sempat buat cuma patahkan pelepah je...BH dah lari jauh main seberang paya...dalam 10 minit BH main semakin jauh,kawan pindah laman belah kiri ade Bh suara sedang lembut je bunyinye(mesti BH yang soleh ni...hehehe)try je la....



Kawan himpit selang 3 pokok sawit.persiapkan racik dan letak Si Garau slow-slow,terus selubung ngan mafla...Si Garau start wat keje bila dengar BH mengasak dari tadi...dalam 5 minit BH dah sampai kat pelepah pokok anggar..Sigarau menguku senafas disambut BH menguku...BH tak tahan terus terjun sebelah Si Garau.Alamak...tak terjun kat racik pulak...takpe,bagi Si Garau training belaga dulu...Masing-masing menguku tak ingat,tapi BH macam takut-takat nak tampar Si garau...muda kot...(kawan ckap dalam hati..)Si Garau kasi penampar sulung BH terus tersadung kaki mata racik yang first....Alhamdulillah...tergantung jua......

inilah hasilnya....


Pandangan Kiri....


Pandangan Kanan....


Pandangan Atas...


Dalam pukul 6.40pm kawan persiapkan alatan dan bergegas pulang kerumah memandangkan cuaca semakin gelap dan laman ni agak jauh sikit....sekian untuk tatapan sahabat semua untuk kali ni.....

Wassalam.....

Monday, December 20, 2010

20 Disember 2010.

Tarikh : 20 Disember 2010.
Masa : 4.30pm.
Laman : Ladang Sawit Blok 22 & 25 Felda Semenchu.
Team : kawan dan Icam.
Jentera : Yamaha Cup trek kebun.
Pikat : Si garau(BB) & Si Manggis(BBB)

Salam semua sahabat-sahabat melaman....
Arini baru le kwn berkesempatan nak melaman memandangkan cuaca agak baik,kalau tak memang ujan je petang2 ni...hehehe...

dalam tengahari tadi Icam tepon Kawan mengajak melaman..dia cakap "cuaca cantik ni,jangan lepaskan peluang..."kawan pun balas le.."canteeeekkkk....jadiii...."

Dalam kol 4.30pm kawan bergegas gi umah Icam,dia ngah masukkan pikatnye dalam cetok..plan petang ni try ronda-ronda g laman yang sebelum ni agak-agak sedap telinga mendengar suara BHnye...

LAMAN 1.

ladang sawit blok 25 ni ambil masa lebih kurang 15 minit,itupun dah abis laju da moto trek kawan ni...hehehe....sampai laman ade le 2 3 BH bunyi..tu pun macam malu-malu je suaranye...try jela kata Icam...kawan amik laman belah atas kejar BH suara kasar...Siap-siap racik turunkan Si Manggis...BH terus membisu selama 15 minit.tadi punye le mcm galak sikit...simpan alatan,pindah laman lain pulak....

LAMAN 2.




Berentikan moto,suara BH senyap lagi...dalam 10 minit baru le ade BH idaman suara sedang ade tarik akar sikit dok selang je kat jalan depan...Icam soh kawan himpit,sebelum ni Icam pernah himpit,tapi taknak jatuh laman...Icam nak himpit BH SJ kat jalan belah atas...seingat kawan,ade dalam sebulan tak g laman ni,tp semaknye dah tinggi..nasib baik kawan bawak Si garau,dapat le men pelepah...tak tau le Garau boleh cepat on ke tak sebab baru je baik sakit mata aritu..



BH ni asyik asak dan menguku je dari tadi,nasib le Si Garau pun cepat on...sedap sikit ati tuannye...hehehe....BH ni terbang g seberang paya pulak....takpe,sabo le menanti...dalam 10 minit BH melambung selang 3 pokok sawit..menguku tak ingat...Si garau asak dan selang..tau-tau BH dah sampai pucuk sawit anggar..Garau kasi menguku senafas,BH jatuh kat laman racik...BH menguku sambil melangkah dengan harapan dapat menampar Si garau.rupe-rupenye racik dah sangkut dulu..alhamdulillah....

Inilah hasilnye....


Pandangan kanan(masih muda remaja ni...hehehe...)



Pandangan Kiri.



Pandangan Atas.




Dalam kol 6.40pm Kawan ngan Icam beransur pulang...Icam pun senyum je,dapat SJ idaman dia....sekian untuk kali ni...

Wassalam....

Sunday, December 19, 2010

kunjungan kerumah otai...

Tarikh : 18 Disember 2010.
Masa : 5pm.
Tempat : Tiram,Johor.
Team : Kawan & Faiz.
Jentera : Proton Waja.

Salam semua member mikat...

kawan update blog kali ni bukan menceritakan bab-bab melaman..tapi ade berkaitan ngan terkukur...kunjungan kali kedua kerumah Otai Sharul @ Along di Tiram....dalam kol 5pm kawan dah bergerak dari rumah.dijangkakan sampai kat Tiram dalam lingkungan kol 6pm.tp apakan daya,jalan jem le pulak....last-last sampai Tiram pukul 6.30pm... Sambil-sambil berbual,dapatlah kawan serba sedikit ilmu tentang terkukur...disebabkan kawan masih terlalu baru dalam bidang ni,jd nasihat dan pengalaman dari orang lama memang amat-amat kawan hargai...

ni adalah logo blog bro Sharul...(hehehe...lawo tuuu...)



dalam keadaan cuaca yang hujan renyai-renyai,borak punya borak,sharul@Along keluarkan sangkar yang kawan pun 1st time nengok....

bentuknye ala-ala tempayan...(memang berseni buatannye...)



ni pulak bahagian atas(pintu pun kat atas jugak...)



Bro Saharul mengajak kawan ke rumah sorang sahabat berdekatan namanye Santet(betul ke kawan eja namanye ni??hehehe...)untuk lihat pikat lama Bro Sharul ni.... ni serba sedikit aksi Pikat Lama ni,namanye GB....

video

setelah kembali semula kerumah Bro Sharul,beliau menyajikan mee soto..(ppeehhhh...kene pulak time2 ujan ni memang asyiiiikkkk....)

lebih kurang kol 8.30pm kawan minta diri dulu disebabkan Bro Sharul dan 5 sahabat yang lain akan bergerak ke Kedah untuk menyertai pertandingan burung di Thailand..Semoga mendapat tempat atas burung yang dibawa...

akhir sekali,Bro Sharul menghadiahkan kawan seekor BH sebagai tanda kenang-kenangan...akan kawan jaga sampai meletup..hehe...insyaallah...





Terima kasih kepada Bro Sharul,keluarganye dan sahabat yang lain atas layanan,sajian dan perkongsian pengalaman ngan kawan... semoga persahabatan ni akan kekal sampai bila-bila.....insyaallah.....wassalam....

Sunday, December 5, 2010

5 Disember 2010

Tarikh : 5 Disember 2010.
Masa : 7am.
Laman : Kg. Baru Sungai Mas,Kota Tinggi.
Team : Kawan & Icam.
Pikat : Si BM (BB).
Jentera : Proton Waja.

Salam semua sahabat-sahabat pikat....
setelah sekian lama kawan tak menapau,akhirnye arini terlepas gian sudahhhh...hehehe....maklum le musim sewah dan lap-lap mengganggu kegalakkan BH..


setelah puas meronda laman kat sekitar-sekitar sini,BH masih malu-malu nak bunyi.Kawan try ajak Icam melaman kat luar sikit.mana la tau BH galak kat tempat orang... Dengan mata masih kuyu-kuyu lepas rewang jemputan kat blok kwn malam td,kawan dan Icam gagahkan jugak melaman pg ni memandangkan cuaca agak baik..jangan lepaskan peluang ni....

kol 7 pagi kawan sampai kat umah Icam,dia dah dok stanby kat depan umah dia...beli roti wat alas perut kat laman nanti,kawan bergegas ke laman yg dah lame kawan tak kunjung ni...




LAMAN 1.

perjalanan amik masa dalam 20 minit..sampai laman,BH dah rancak manggil.apelagi,terus masing-masing carik laman.sebelum ni laman sini ade BH Guk 2 gagap 4x dan BH suara sedang ade tarik akar sikit..masih ade lagi BH ni rupenye...Icam himpit BH sedang td.Kawan cuba nasib himpit BH guk 2 gagap ni...



persiapkan laman,pacak Si BM..Si BM terus menekan-menekan....semangat betul BM pg ni...dipendekkan cite,dalam 15 minit BH Guk 2 ni berpindah-pindah anggar,akhirnye sampai kat anggar pokok durian sebelah laman.Si BM kasi mguku senafas..BH taknak terjun lagi..Guk 2 ni terkenal ngan celirnye...takpe..tggu punye tunggu,sampai seko lagi BH(tak tau permainan mcmmane...hehehe..)tau-tau terus terjun kat laman.. menguku-menguku dan sepak-menyepak lebih kurang kaki dah sangkut racik...betul-betul liar ni,ekor semua tanggal berbelit ngan racik...

inilah hasilnye....

pandangan atas


pandangan tepi



video

LAMAN 2.

jam dah menunjukkan kol 9am..BH guk 2 tadi dah main jauh,cuba lagi kawan himpit...



kat laman 2 ni kawan tunggu sampai 9.30am..BH dah semakin tak galak lepas angin mula bertiup...nampaknye kawan terpaksa mengemas alatan sebab kene rewang lagi arini...walaupun BH yang tak kenalpasti permainannye,dapat le jugak melepaskan gian melaman ni...hehehe...alhamdulillah....

wassalam....