Monday, April 12, 2010

01 mac 2010







tarikh : 1hb mac 2010
laman : laman blok 21
team : kawan,cikgu shahrir & zaid
pikat : si lentik,si muda & si along

seperti biasa kalau nak g mikat esoknye,kawan n geng-geng lepak kat kedai makan mak kawan.ni bincang-bincang nak main laman yang byk BH...tujuannya untuk mengajar pikat-pikat baru...setelah setuju,kitorang nak g laman blok 21 yang terkenal ngan BH-BH muda yang galak..hehe..

tepat jam 7pg kawan ngan zaid dah sampai kat rumah cikgu shahrir..perut plak dah lapar semacam..g le carik nasik lemak dan kuih-kuih sikit sementara tggu BH berentap ngan pikat..hehe..

perjalanan mengambil masa dalam 15 minit sampai le kawan kat laman blok 21 berhampiran kawasan lepas disodok ni..kawasan yang dulunya semak-samun,sekarang dah lapang.sesuai nak wat laman.BH dah sibuk menyanyi je pagi-pagi ni...member cakap kat sini ade Bh bunyi tongkat jati yang sedap..sambil dengar suara BH,tangan sambil suap nasi lemak yang dibungkus td..hehe...lega perut ni bila diisi...

ade jugak dengar suara tongkat,tapi macam selang tongkat je..tongkat jati takde dengo lagi...tapi takpe la,macam sedap jugak selang tongkat ni...kawan terus himpit senyap-senyap..tiba kat anggar selang 2 pkok sawit dari tempat BH ni main dari tadi...terus kawan wat laman.

tengah syok pasang racik,silentik ni sibuk jugak menekan kat dalam cetok...sabo dulu lentik ooiiii...BH dengo suara lentik,terus datang kat anggar laman..hampeh...nampak kawan pulak BH ni...terus lari g main kat tempat lain...takpe la,pasang jela kat laman ni.mane tau BH td datang balik nanti..

kawan terus cari tempat sorok sambil berasap sebatang...si lentik dah start wat keje dia..menekannnn...menekannnn....dalam 5 minit lentik bagi selang kuku...macam ade BH je dekat-dekat lentik ni...kawan apelagi,mengintai le dari celah-celah pokok sawit ni..tak nampak BH pun...tengah sibuk perati,BH selang tongkat tadi menekan jugak....boleh tahan bunyinye....datang senyap-senyap je...x melambung pun...

silentik dah menguku je...BH pun tak tahan terus turun laman...aksi menguku makan masa dalam 5minit...macam celik racik je...BH masuk tepi pulak...belum sempat BH hentam lentik,lentik bagi penampar sekali..terus je BH tarik-tarik kaki...dah kene upenye...baru nak nengok lentik bergasak...hehe....tapauuu....

ni lah hasilnya....

Sunday, April 11, 2010

pikat baru lagi



si punai..

si punai ni kawan beli kat papan timur,kota tinggi...pemilik asal sipunai ni ialah cik kasan.kebetulan kawan g umah cik kasan jalan-jalan..sipunai ni asyik menekan dan menguku je..macam menyambut kedatangan kawan pulak..hehe..

kawan try2 le kecek ngan cik kasan nk jual ke?dia jawab sipunai ni baru nak ajar-ajar pacak tanah..kawan kecek-kecek lagi mintak harga...last-last cik kasan pun lepaskan hak penjagaan pada kawan dengan harga RM 150(agak-agak berbaloi le untuk burung baru nak dijadikan pikat baru...)

permainan yang ada pada si punai ni,dia rajin angkat guk,menekan dan menguku..paling syok dengar dia selang kuku...hehehe..bunuh BH baru 2 ekor pada cik kasan...itu je serba sedikit kisah si punai ni...

Thursday, April 8, 2010

peralatan mikat



Cetok..

kawan punya cetok jenis yang biasa-biasa je...xde la mahal...1 RM140,lagi 1 harga RM50...janji leh bawak pikat g laman jadi le...hehehe....

peralatan mikat terkukur

RACIK..



sejarah racik ni,kawan ade cite sket...2 tahun lepas kawan baru nak berjinak-jinak nak mikat terkukur.ikut le cikgu shahrir g mikat..rs mcm syok..2 ari lepas tu,kawan g la carik pikat.pikat dah ade,racik plak xde...

amik jalan singkat,kawan g la kedai apek jual burung dan ikan hiasan..beli le racik burung 33 mata.nengok bentuk kasar habis...disebabkan dah xthan nak mikat terkukur,kawan beli le ngan harga RM35..

hati dah xsabo nak mikat,petangnye trus g mikat..burung dah trun laman.dah tarik kaki dah..dengan hati gembira,kawan nak amik le hasil.tiba kat laman,BH dah xde...hampeh betullll.....

sampai tahap 5ekor Bh asyik terlepas je,kawan anggap racik ni ade masalah ni...nasib baik cikgu shahrir baik hati nak belikan racik kat kampung dia kat Pendang,Kedah.inilah gambar racik yang cikgu Shahrir belikan..RM30 21 mata...

tahap kehalusannya memang terbukti...(kalau nak suruh kawan buat,mmg boleh juling mata ni..hehe...)sepanjang BH turun kelaman,Alhamdulillah tak pernah menghampakan kawan...terima kasih pada Cikgu Shahrir kerana banyak membantu...

MAFLA...



sejarah mafla ni pulak kawan dapat kat otai terkukur abang hassan kat parit yaani,batu pahat,Johor dengan harga RM40..sebelum ni kawan guna mafla main sambung-sambung beli kat kedai jual peralatan pengakap..tapi mafla lama BH masih boleh kesan lagi sebab lubangnya jarang sangat...hehe...terima kasih pada abg hassan atas mafla tersebut..

Friday, April 2, 2010

2010



tarikh : 2 januari 2010 (sabtu)
laman : laman blok 21 felda semenchu
team : kawan,zaid & cikgu sharir
pikat : si lentik,si muda,si along.

tepat jam 7 pagi,semua berkumpul kat uamah cikgu shahrir.sambil-sambil siapkan peralatan,sempat oder nasik lemak wat bekal..(takut dalam kebun lapo nanti...hehe..) tiba dilokasi dalam kol 7.15pg.memang riuh rendah bunyi burung hutan(BH)yang menghuni laman blok 21..difahamkan laman ni banyak burung-burung muda yang bunyi boleh tahan jgk..

tengah syok dengar bunyi yang sedap-sedap tu,kawan terdengar bunyi sedang nada tinggi guk 1 tengah mengasak rapat.kawan terus himpit dekat ngan anggar dai main..(pehhh...kalo dpt sdp jgk dalam ati ni...)

siap je wat laman terus je kawan pasang racik...masuk tempat sorok,silentik terus je wat keje.menekan...menekan...selang...selang....(angin baik silentik pagi ni..)BH pun balas ngan selang tak henti-henti...sedapnyeee...

silentik try angkat guk plak...pap...pap..pap...BH melambung tembak langit...BH terus sampai kat pokok anggar...bab ni yang kawan minat ni.masing-masing melawan ni..si lentik keluarkan nguku gagap penuh dia..BH dah panas punggung dok kat anggar.terus turun kat laman..menguku tak abis-abis BH ni tapi macam celik racik..tapi dah tak tahan jgk masuk belaga..kene lempang ngan lentik,ngam-ngam kat racik..BH dah tarik-tarik kaki,apelagi kawan pun keluar le...

inilah hasilnye...

video

pikat lama


si cangkul

sejarah si cangkul ni kwn bli masa mula-mula berjinak-jinak memikat terkukur sejak 2 thn yg lalu...ms tu kepala kawan fikir nak beli yang bunyi je...tak tau nak pilih sangat.nasib baik ade cikgu sharir yang banyak bantu pilih burung..

banyak rumah kenalan otai2 kitorang g,tapi masih tak berkenan..last-last kawan g rumah saudara dotkom.nengok-nengok pikat dia yang mana berkenan..kawan nengok sicangkul ni asyik bunyi je macam bateri...hehehe...hati terus berkenan...

kawan tanya permainan sicangkul ni..saudara dotkom pun cakap,penguku dan banyak selang..pada dia dah bunuh 50 lebih burung hutan..pada kawan setakat ni dah bunuh 12 ekor..boleh tahan jugak...

ni lah serba sedikit sejarah si cangkul ni...