Sunday, May 29, 2011

29 Mei 2011.

Tarikh : 29 Mei 2011.
Masa : 7am.
Laman : Ladang Sawit Blok 18,Felda Semenchu.
Team : Kawan,Adam,Emy,Pitem & Gapur.
Jentera : Yamaha Cup Trek Kebun,Modenass Kriss,Honda EX5 & Suzuki Jet.
Pikat : Si Lentik.

TEST BH LAMAN BARU.....

Assalamualaikum dan salam sejahtera kepada semua sahabat-sahabat melaman semua....Arini kawan melaman kat area sini-sini je...kol 7am semua member-member dah datang rumah kawan...setelah berbincang lebih kurang tentang arah tuju pagi ni,last-last sepakat nak gi laman yang belum penah diteroka lagi dengan member-member sini...hehehe...tak tau le kalau member lain dah menapau kat laman ni...

Perjalanan dari rumah kawan amik masa dalam 15 minit...kalo ikutkan dekat je...tapi maklum le jalannye mencabar...lekuk sana sini...hehehe....


LAMAN 1.



Sampai je kat laman,BH dah start bergasak walaupun embun masih tebal lagi...apalagi,masing-masing carik BH dan laman yang sesuai...Kawan try himpit BH suara sedang,selang nguku boleh tahan...Dipendekkan cite,setelah hampir 45 minit Si Lentik mengayat,BH dok layan betina dia jekkk....pindah lain laman le....

LAMAN 2.



Dalam perjalanan nak carik BH lain,tiba-tiba terdengar BH menguku...upenye BH ngah berentap ngan pikat Adam...Kawan pun menyorok le sambil menyaksikan adegan ni....hehehe...BH mantap...penguku.....dalam 10 minit,BH terjun...menguku...menguku...terus sangkut racik....bile la kawan nak dapat BH mantap macam tu....hahaha....Setelah kawan turun paya dan naik paya,terdengar le BH suara sedang,macam penguku jugak ni...kasi try himpit le....



Siap semua alatan,turunkan Si Lentik...Kawan terus sembunyi....Si Lentik wat kerja mengasak...selang....tu le keje dia...hehehe....BH penguku tadi tak tahan melambung,pusing-pusing sampai kat pokok anggar....menguku takde ampun....Si Lentik makin rapat mengasak dan sekali sekala menguku...BH dengan marahnye terus menjunam ke laman....menguku panjang....sambil carik jalan nak masuk laman,kaki dah tersadung racik...Alhamdulillah......

Ni le hasilnye......

Pandangan Kiri...



Pandangan atas...



otai-otai kata pangkal ekor itam ni,BH ati kering...(betul ke???)



Dok senyap-senyap....



LAMAN 3.

BH taknak main kat pokok kecik....dia main kat pokok tinggi je....

LAMAN 4.

BH dah tak berapa nak bunyi,jadi kawan kemas le semua alatan dan tunggu member-member lain kat tempat parking moto tadi....lenguh berjalan,jauh rupenye kejo BH ni....

Member yang lain mendapat:
Kawan : 1 BH.
Adam : 2 BH.
Emy : 1 BH.
Pitem : -
Gapur : -

Apa yang pasti,laman ni mesti diterjah lagi....hehehe....Sekian untuk arini....
Wassalam......

Monday, May 23, 2011

23 Mei 2011.

Tarikh : 23 Mei 2011.
Masa : 5pm.
Laman : Ladang Sawit Blok 16,Felda Semenchu.
Team : Secara Solo.
Jentera : Yamaha Cup Trek Kebun.
Pikat : Si lentik.

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera.....

Petang ni cuaca agak baik...memandangkan petang asyik ujan je kat sini,dah cuaca cantik ni terus le plan nak melaman...Kawan call member-member kat sini semua ade keje..terpaksa le Kawan gi sorang....



LAMAN 1.

Laman ni bersebelahan ngan Highway Senai-Desaru...Sampai laman BH ade le 2 3 ekor ngah berentap suara....Kawan try le himpit...Parking moto sambil jalan senyap-senyap..Dalam perjalanan tiba-tiba ade pulak 4-5 ekor lembu....nasib baik lembunye ditambat...Dipendekkan cerita,siap semua laman,Kawan terus menyorok...Si Lentik jalankan tugas angkat guk je...bagus pulak arini,kalau tak asyik nak mengasak je....susah betul nak angkat guk...hehehe....Seko BH melambung hinggap selang 3 pokok anggar...lambat pulak nak pindah gi pokok anggar BH ni...setelah 15 minit,ade le terdengar bunyi moto...sape pulak ni??(dalam ati kawan..)Dia berenti pulak kat moto kawan...nak tak nak kene le keluar dari tempat sembunyi...rupenye tuan tanah kebun ni...nak wat macammane,kemas semua alatan le..pindah laman....

LAMAN 2.



Masa sorok tadi terdengar BH banyak kat seberang highway ni....try le usha BH belah sane pulak.....

Mak oiii...mencabar nihh....





Terpaksa le redah....Sampai laman seberang highway ni ade le terdengar BH suara sedang ade tarik akar(BH1)...berkenan dihati pulak....BH lain pun banyak,macam-macam suara ade....mungkin BH belum ade kawasan lagi kot....masing-masing nak berentap je....Kawan siapkan laman,turunkan Si lentik....



BH 1 ni datang senyap-senyap je...hinggap selang 2 pokok dari laman....selang tak ingat....boleh tahan ni....hehehe....Si Lentik pun menyelang sambil sekali sekala menguku....BH (2) lain ade melambung....hinggap kat BH 1...menguku,menampar,menyepak sama sendiri...macam tak pedulikan pujukan Si Lentik....Adoooiii....Last-last seko BH lari...yang tinggal ni tak tau le BH yang mane....bunyinye pun kawan dah tak cam lagi...penat belaga kot td....dalam 10 minit,tiba-tiba BH dah sampai kat pokok anggar...terus menguku...disambut nguku Si lentik...BH terus terjun..menguku lagi...dan lagi....sempat jugak menampar Si Lentik...ngah syok belaga,BH dah tersadung racik....Alhamdulillah....ade jugak menapau.....

Ni Le hasilnye....

video



1 kaki 2mata racik...hehehe...



Pandangan Kanan....



Pandangan Kiri...



Pandangan Atas...



Kawan tak pandai sangat nengok fizikal BH ni...tak tau le BH yang tarik akar tadi ke,BH yang ke-2 tu....Dalam kol 6.45pm,kawan pun bergegas balik rumah....Sekian...Wassalam.....

Sunday, May 15, 2011

15 Mei 2011.

Tarikh : 15 Mei 2011.
Masa : 7am.
Laman : Ladang Sawit Blok 20,Felda Semenchu.
Team : Kawan,Rizal,Emy,Pitem,Gapur & Adam.
Jentera : Yamaha Cup,Modenass Kriss,Honda EX5 & Yamaha SS.
Pikat :Si Lentik.

Assalamualaikum Dan salam Sejahtera kepada semua sahabat-sahabat melaman....Arini Cuaca agak baik dari pagi sampai ke petang berbanding seminggu yang lepas....jadi,mari kita melamaaannnnnnn.....

LAMAN 1.



Dari malam tadi Kawan dah plan ngan member-member kat sini nak gi melaman sama-sama..Emy bagitau Laman Blok 20 ade BH yang dah lama diidamkannye....dia ajak sama-sama kerjakan BH tu...hehehe...(ganasnye ayat.....)Sampai je laman BH masih senyap,ade le seko dua yang bunyi...Emy cakap bukan BH target(gagap penuh,selang gagap & meratus guk) barangkali belum bangun tido kot....hahaha...Emy dan Gapur terus wat laman kat tempat BH idaman dia ni selalu main...Kawan pun carik le BH yang agak-agak sedap telinga mendengar....Sampai 1 laman ni,Kawan himpit BH suara sedang,ade tarik akar,selang ade le sikit-sikit....ok le tu...Persiapkan laman,pacak racik Pendang dan turunkan Si lentik....

Si lentik mengayat BH ni macam nak keluar isi tekak.BH ni melambung sana,melambung sini...Dipendekkan cite dalam setengah jam jugak baru BH ni masuk kat pokok anggar..Si Lentik menyelang dan sekali sekala menguku....Api kemarahan BH ni dah naik,BH terjun ikut belakang pulak...puk pak...puk pakk....bantai-membantai pun bermula....last-last BH menguku sambil berjalan tersadung 1 mata racik.....alhamdulillah....kategori kopi o je....ade le keje kawan nak meleraikan racik ni...hehehe...

Inilah hasilnye.....

Nak lari yo jang.....



Pandangan kanan...



Pandangan Kiri....



Pandangan Atas....



LAMAN 2.

Kawan himpit BH suara kasar kendur....tapi BH macam taknak layan Si Lentik je....Pindah laman le....

Laman 3.

BH dok main dekat paya je....taknak naik atas pulak.....Last-last Kawan lepak jela kat moto...tanye Emy,dah dapat ke BH target?Dapat gagap penuh yang lain katanye....Hebat jugak tu....Cuaca dah makin panas.Jam dah menunjukkan kol 11am...masing-masing berbual je kat moto...Tiba-tiba terdengar BH SJ ade tarik akar main atas bukit...Emy dan Pitem try himpit...Kawan ngan yang lain dok perati je dari jauh...Ade le dalam 15minit,BH SJ terjun kat pikat Pitem...menguku-menguku terus sangkut racik....canteeekkkk....Kawan ngan yang lain pun nak nengok SJ tadi...


ni le gambarnye....







Ni pulak sebahagian anak didik Pendekar Mustar Pemburu BH...(hehehe...)



Masing-masing mendapat:
Kawan : 1.
Emy : 2.
Rizal : 1.
Pitem : 1.
Gapur : -
Adam : -

pada member-member yang takde rezeki arini,jangan putus asa....ari lain masih ade.....Jam dah menunjukkan hampir kol 12.30PM...Kami semua pun bergegas pulang kerana gendang diperut dah berbunyi....hehehe...sekian untuk arini...Wassalam.....

Friday, May 6, 2011

6 Mei 2011.

Tarikh : 6 Mei 2011.
Masa : 4pm.
Laman : Ladang Sawit Blok 10 dan 21,Felda semenchu.
Team : Kawan,Icam dan Zaid.
Jentera : Yamaha Cup Trek Kebun Dan Honda wave.
Pikat : Si Garau dan Si Lentik.

EDISI MEMUJUK BH IDAMAN MUSIM LEPAS.....

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera kepada para sahabat yang sudi mengunjungi blog kawan ni..Arini Kawan dan member-member kat sini plan nak try le memujuk BH yang tak dapat ditapau tahun lepas...mungkin pikat tak cukup mantap...hehehe...dan sudah semestinye memang takde rezeki tahun lepas....mane tau awal-awal musim ni ade rezeki Kawan dan member kat sini....sama-sama kite saksikan...jeng...jeng...jeng....

LAMAN 1.







Ni gambar kat laman Blok 10...BH target seperti dibawah:




1)Suara sedang,guk 1,asak rapat dan selang.
2)Suara sedang,guk 1,selang nguku dan penguku.
3)suara kasar,guk 2 gantung,tarik akar dan gagap 4X.
4)suara sedang,seladang jati tapi kopi o.

perjalanan dari rumah amik masa dalam 15minit...sampai je laman BH tengah bergasak...masing-masing dengar dengan harapan BH target masih ade...BH no 1,3 dan 4 je yang ade...Zaid amik no 1,kawan amik no 3 dan Icam amik no 4....masing-masing carik laman...





Kawan carik pelepah yang sesuai untuk Si garau...persiapkan laman,terus menyorok...BH datang,menguku-menguku...mengasak....tarik akar pulak tu...peeehhhhh....hampir 40minit BH kat sebelah pokok anggar je melayan betina dia...apelagi...Kawan kemas le alatan..takde rezeki laman ni....Masing-masing menuju ke tempat parking moto...Zaid tersenyum puas...BH dalam ganjut le tu...hehehe....

Inilah hasil Zaid,BH yang no 1 tadi:



Pandangan kanan....




Pandangan Kiri.....



LAMAN 2.






Laman Blok 21 ni ade BH target seperti dibawah:

1)Suara sedang,guk 1,selang nguku dan nguku anggar.
2)suara sedang tajam,guk 1 dan selang.
3)suara sedang,seladang jati dan selang sikit-sikit.




Kawan amik no 1,Zaid no 2 dan Icam no 3...masing-masing mencari haluan laman BH ni...Kawan persiapkan pelepah,turunkan Si Garau...terus menyorok...Si garau angkat guk je...BH melambung sampai selang 2 pokok sawit sambil menguku...peehhhh....Si garau bagi selang...BH sampai atas pelepah laman...menguku saje....Sama-sama menguku...BH tak tahan terus terjun....menguku sambil berjalan dah tarik kaki....Alhamdulillah......

Inilah Hasilnye....




Pandangan Kanan.....






Pandangan Kiri....





Pandangan Atas.....



lepas kemas alatan,ade le terdengar BH lain yang boleh tahan jugak bunyinye...nengok jam dah menunjukkan kol 6.30pm...takpe le...lain kali kawan try....setelah semua alatan takde yang tertinggal,kami bertiga bergerak pulang....

sekian untuk arini...Wassalam.....

Monday, May 2, 2011

02 mei 2011

Tarikh : 02 Mei 2011.
Masa : 4.30pm.
Laman : Ladang Sawit Felda Semenchu(berhampiran kolam ikan).
Team : Kawan dan Icam.
Jentera : Yamaha Cup Trek Kebun.
Pikat : Si Garau.

Assalamualaikum dan salam sejahtera....

Arini plannye nak melaman pagi...cuaca tak mengizinkan...ujan dari pagi sampai le kol 3pm...nengok tanah pun lembap je lagi...Kawan call Icam,ajak dia ronda-ronda port lama sambil bawak pikat...mane le tau BH ade lagi yang tinggal....Kol 4.30pm kawan gi umah Icam...






Perjalanan ambil masa dalam 10 minit je dari umah Icam...takut ujan turun lagi,leh cepat sikit sampai umah...hehehe....sampai laman dituju,BH tak berapa galak sangat.mungkin sebab tengah sisip bulu yang basah kot....Kawan cari pelepah sawit yang sesuai dijadikan laman..berdekatan dengan laman Kawan ni ade pokok durian yang sebelum ni jadi anggar BH guk 2...mane le dia menghilang ni...??pasang je la Si garau atas pelepah....



Dah 5 minit Si garau pun tak on lagi...sejuk jugak ke??ade le BH angkat guk kat belah atas....akhirnye guk 2 ni menyahut selang dalam 7 atau 8 pokok sawit dari laman Kawan ni....ade lagi BH ni upenye....Si garau pun jalankan tugas...angkat guk 2X pastu mengasak....BH naik kat pokok durian tempat BH ni selalu lepak....selang ngukunye pun keluar.....dalam 10 minit,BH ni masih kat atas pokok durian...




last-last BH mane ntah yang tiba-tiba datang terus menguku sebelah sawit tempat kawan menyorok...suara sedang,tapi ade nguku anggar...boleh le tu....Si garau keluarkan selang je....BH tak tahan terus hinggap kat pelepah atas laman....Si Garau menguku...BH tak tahan terus terjun....sambil jalan sambil menguku...terus sangkut racik......Alhamdulillah....ade jugak menapau walaupun kategori kopi-o...hehehe....



Inilah hasilnye.....



pandangan kanan....(baru lepas makan sawit kot.....hehehe...)






pandangan kiri...(muda lagi.....)







pandangan atas......






kawan perbetulkan racik,sorok semula...dengan harapan BH guk 2 ni datang balik...apakan daya dia taknak berkunjung lagi sampai kepetang....takpe,lain kali leh ulang lagi....Dalam kol 6.30pm Kawan ngan Icam pun bergegas pulang....

Sekian untuk arini...Wassalam.....

Sunday, May 1, 2011

01 Mei 2011.

Tarikh : 01 Mei 2011.
Masa : 7.00am.
Laman : Ladang sawit Blok 6 Felda Semenchu.
Team : Kawan,Najib Tumang(Skudai) & Jimmy(Kluang).
Jentera : Proton Waja (2)
Pikat : Si garau.

Selamat Hari Pekerja.....

Assalamualaikum dan Salam sejahtera kepada semua sahabat melaman....

Arini dengan besar hati kawan dapat juga melaman ngan otai-otai...Bro Najib Tumang dah sampai kat tempat kawan sejak malam tadi.ade jemputan kahwin kat umah Makciknye kat sini...berborak...(sambil memujuk melaman sama-sama...hehehe...)Bro Jimmy dari Kluang pun sanggup datang kesini semata-mata nak melaman sama-sama....tq.....

Jam menunjukkan 7am...Kawan gi amik Bro Najib kat umah Makciknye...call Bro Jimmy nak tnye dah sampai mane...rupenye beliau dah sampai kat tempat yang dijanjikan nak bertemu...begitu pantas...hehehe....Dok warung kopi jap,pekene roti canai untuk mengalas perut....sambil meneguk air,kelihatan BH melambung sana...melambung sini ....berhampiran warung ni...ni yang wat tak sabar ni...cuaca macam ok,matahari pun baru nak tunjukkan dirinye......tapiii....tunggu dulu...hehehe....





Sampai laman BH ngah bergasak...Disebabkan moto trek tak digunakan arini,terpaksa le menapak gi laman yang agak-agak galak....Bro Jimmy dah jumpa BH idamannye,turun ke belah paya...Bro Najib pun dah jumpa BH idamannye jugak...Seladang Jati (SJ) ade gagap 2x.kat jalan belah bawah jugak....Kawan terdengar BH kopi o je kat belah atas ni....Mata meninjau pelepah yang sesuai......



Kawan wat laman pelepah kat pokok sawit sebelah jalan je ni...persiapkan racik,turunkan Si Garau atas pelepah..Si garau jalankan tugasnye...angkat guk....sekali-sekala menyelang....tiba-tiba BH makin menghampiri...Si garau menyelang rapat....BH terus hinggap kat laman pelepah.menguku-menguku...sepak-menyepak terus sangkut.....Alhamdulillah......





Inilah hasilnye....


Pandangan Kanan....




Pandangan Kiri.....




Tak disangka-sangka cuaca yang tadi agak baik,bertukar suram....Hujan dah turun rintik-rintik...maunye basah kuyup ni....Nasib baik le ade tuan kebun ni punye pondok.dapat le berteduh jap....hampir 1 jam kami berteduh,macam-macam ilmu Kawan dapat...cuaca macam tak mengizinkan untuk meneruskan melaman...sambung berborak lagi le jawabnye...hehehe.....


Pikat yang paling tak hensem ,tu le Kawan punye...hehehe....




Muka je senyum....tapi sebenarnye malu kat otai-otai ni...hahaha...




Bro Najib kata dia terpaksa nak bertolak ke Muar...jadi terpaksa le kami bertiga pulang....Semoga Bro Najib Tumang & Bro Jimmy tak serik-serik datang kemari...Maaf dipinta sekiranye ade yang terkurang...Semoga persahabatan ni akan kekal dan kalo nak datang lagi kesini,Kawan amat berbesar hati....

Sekian untuk arini....Wassalam....