Thursday, June 30, 2011

30 JUN 2011.

Tarikh : 30 Jun 2011.
Masa : 4.30pm.
Laman : Ladang Sawit Blok 4,Felda Semenchu.
Team : Kawan Dan Icam.
Jentera : Yamaha Cup Trek Kebun.
Pikat : Si Sontet.

Assalamualaikum Dan Salam Sejahtera kepada semua kaki-kaki pikat tak kira dimana saja berada.....

Arini cuaca agak suram dari tengahari...dalam kol 3pm cuaca kembali cerah dan matahari pun mula menampakkan dirinye....boleh melaman ni walaupun tanah agak lembap...call Icam ajak melaman,"jommmmmm...."katanye.......hehehe...

LAMAN 1.



Ikutkan laman ni tak le berapa jauh dari rumah...tapi disebabkan masuk jalan kebun dan banyak simpang-simpang,ade le dalam 15 minit perjalanan...dalam setahun jugak kawan tak kelaman ni.sampai laman ade le BH 2 3 ekor angkat guk,sekali selaka mengasak....ngah sisip bulu kene ujan agaknye.....




Belah seberang paya ade seko BH asyik selang nguku jek....Icam try himpit....Kawan masih mencari-cari suara BH idaman....setelah puas merayau,ade le seko BH suara kasar ade selang main kat tebing paya...Kawan wat laman tepi jalan,dengan harapan BH ni naik le keatas sebab nak himpit rapat,kawasannye boleh tahan bersemak.....



Kawan pacak racik Pendang(yang asalnye 21 mata kini tinggal 17 mata...hehehe...)turunkan Si Sontet...mintak-mintak le Cepat on arini.....Si Sontet asyik makan tanah je...Dah 5 minit ni....nasib baik le lepas tu Si Sontet ni start enjin...angkat guk...sekali sekala menyasak.....BH melambung hinggap selang 3 pokok dari laman....peehhhhh....selang tak ingat,mcm burung pesum....Hampir 15 minit BH ni tak berganjak pun...dalam hati kawan cakap "bukan kawasan jajahan dia ni kot..."hehehe...tunggu je la dulu....Cuaca yang cerah tadi,dah bertukar mendung perlahan-lahan balik....adehhhh....jangan le ujan......



Dalam 30 minit menunggu akhirnye BH sampai kat pokok anggar....(mudah-mudahan terjun le sebelum ujan turun.....)aksi menguku...menyelang pun bermula.....BH macam muda dari pengamatan mata kawan disebalik mafla ni....Hujan dah start rintik-rintik...last sekali terjun jugak BH ni kat atas jalan sambil menguku...BH terbang sikit masuk kelaman....menguku-menguku,kaki dah sangkut......Alhamdulillah.....cepat-cepat kawan dapatkan BH tu sebelum hujan makin lebat....

Inilah hasilnye.....



Pandangan Kanan....



Pandangan Kiri...



Pandangan Atas....



Ni le BH yang selang nguku Icam himpit tadi....hehehe...baru nak salin bulu dah nak jadi kaki pukul....hehehe.....








Hujan dah semakin lebat...nak berteduh takde pondok kat kawasan ni....redah jela....sampai rumah memang basah kuyup.....nasib baik ade menapau,basah pun basah le...hehehehe....Sekian untuk arini....Wassalam.....

6 comments:

  1. Salam...musim ujan pun menapau...Tahniah x 3...!

    ReplyDelete
  2. walaupun hujan, bb on, tapau lg..tahniahhh.

    ReplyDelete
  3. seronok nya kalau keliling rumah banyak bh...

    ReplyDelete
  4. tahniah2...semoga menapau lg...

    ReplyDelete
  5. salam abg mie,TPower,Xreal<abg kahar & Chili.....terima kasih byk2....

    ReplyDelete